Главная » Статьи » Мои статьи

Ваша дитина не може чекати!

Для повноцінного розвитку дитини чи не найважливіше значення має своєчасний мовленевий розвиток, який дуже тісно пов’язаний з інтелектуальним розвитком.

Програмою виховання дітей в державних та приватних закладах освіти визначено норми мовленевого розвитку з раннього віку. Уважне ставлення вихователів та батьків до дітей допоможе своєчасно виявити патології мовлення.

Наявність таких вад є підставою для того, щоб направити таких дітей до спеціалістів: логопеда,лікаря отоларинголога (патології будови органів артикуляції, туговухість), окуліста, невропатолога (заїкування).

Повна або часткова відсутність мовлення при збереженому слухові та інтелекті у 3-річних дітей повинна занепокоїти дорослих і є підставою направити дитину до спеціаліста. І не чекайте, що дитина «виговориться» сама, краще проконсультуйтесь у спеціаліста. Адже в нормі речення з 3 слів з'являється удитини в 2,5 роки. В 5 років у дітей повинна повністю сформуватися звукова сторона мовлення.

Порушення вимови с,з,ц,ш,щ,ч,л,р у цьому віці класифікується як дислалія. Таких дітей обов’язково треба направити на консультацію до логопеда. Робота по формуванню правильної звуковимови, яку треба проводити систематично, а не чекати, поки «сааме пройде», сприяє вчасному засвоєнню звуків рідної мови, виховує та розвиває слухову увагу, фонематичний звук та фонематичне сприймання.

Робота над формуванням звукової сторони мовлення є лише складовою частиною мовленевого розвитку.

Для забезпечення легкого та комфортного відчуття дитини у майбутньому в школі необхідно також забезпечити оптимальний розвиток словника, граматики та зв'язного мовлення. А на розвиток цих сторін мовлення дітей багато батьків зовсім не звертає уваги.

Вважається, що дитина невірно вимовляє слова,спотворюючи складову структури слова (мотолок, фрутки, мніацінанер), неточно розуміє і із-за цього невірно використовує слова, змінюючи одне слово іншим. (Пилою дрова «ріжуть»- замість «пиляють». Пиріжки «варять»- замість «печуть». Комбайн водить трактор ), не вміє граматично узгоджувати слова в реченні, помилково використовує закінчення (Коса косають трава)майже всі батьки реагують однаково: виговориться. Наведені приклади належать дітям 1-3 класів.

Необхідно пам'ятати, що несвоєчасне виявлення мовних порушунь та неотримання дітьми відповідної корекційної допомоги в майбутньому приводять до порушень письма(дисграфія) та порушень читання (дислексія). Адже діти всі свої вади усного мовлення переносять на письмо. Вчителі ж, не розуміючи причини та механізми неспроможності таких дітей засвоювати навчальний матеріал, дуже часто не можуть нічим допомогти.

Діагностика порушень мовленевого розвитку проводиться спеціалістом вчителем-логопедом.
Не доводьте до цього, звертайтесь раніше!

Кожен з батьків, проводжаючи свою дитину у перший клас, надіється на те, що вона буде навчатися успішно. Якщо ці надії не справджуються, то причину невдач звично починають шукати безпосередньо у школі: в умовах навчання дитини, відношенні до неї вчителя, в «поганих» однокласниках тощо. Думка батьків при цьому, як правило вже не повертається в дошкільний вік, хоча сама у ньому найчастіше за все і бувають наперед запрограмовані всі виникаючі в подальшому навчанні проблеми. І однією з найважливіших причин виникнення труднощів у навчанні являється відставання мовного розвитку дитини. Це відставання проявляється в збіднілості словникового запасу, в неточному розумінні значення багатьох слів, в невмінні граматично правильно з’єднувати слова між собою (помилкове використання закінчень), у вадах звуковимови – відсутності в мовленні дитини від1 до 18 звуків або в замінах одних звуків іншими.

На жаль, всі ці ознаки мовного недорозвитку дитини-дошкільника часто не привертають до себе уваги неспеціалістів, оскільки і при наявності таких відхилень дитина все ж таки має можливість достатньо вільно користуватись своєю мовою. Однак в період шкільного навчання, коли до мови починають пред'являтися значно більш високі вимоги, дитина з недостатнім мовним розвитком опиняється в дуже складному положенні. Бідність словникового запасу і неточність розуміння значення багатьох слів, невміння відчувати їх змістовну спорідненність не дозволяють дитині оволодіти граматичними навичками. наприклад, діти не відчувають змістовної різниці між такими словами як "ліси" та "лиси", "горить" та "горе" і тому допускають аграматизми при письмі. Корені таких порушень слід шукати не в характері шкільного навчання, а в несформованості мовних категорій в період дошкільної підготовки. результатом непідготовленості дитини до шкільного навчання є виникнення специфічних помилок на письмі, що не пояснюються правилами (пропуски, заміни, невірне окреслення букв, тощо) - дисграфія, яка частково супроводжується дислексією (специфічне порушенне читання). Боротися з цим вчителеві дуже важко, бо такі помилки не піддаються корекції традиційними методами, причиною їх є недостатньо розвинений фонематичний слух. Такі учні дуже важкл зливають звуки в склади, склади в слова, хоча букви добре знають і це відбивається як на читанні, так і на письмі. Ознаки дисграфії та дислексії можуть зустрічатися і в старших класах.

Приклади найтиповіших помилок на письмі у дисграфиків:
1. Пропуск голосних у слові: класна-клсн, питати-птати, малинові-млинові;
2. Пропуск приголосних, особливо при збігові: сніг-сіг, стіл-сіл, стрибати-срибати, уранці-ураці.
3. Перестановка букв у слові: траву-тарву, Дніпро-Дінпро;
4. Пропуск складів і букв у слові: кукурудза -кукудза;
5. Перекручування слів: орють - прютю, хвилина-хвилот;
6. недописування слів: зграями-зграєм, скаче-ска;
7. Вставляння зайвих букв в слово: жовті-жовиті, вранці-враниці;
8. Невміння позначити м'якість приголосних на письмі:вісь-віс, сьогодні- согодні, сйгодні, листя-лістья, кінчається- кінчаєца;
9. Невміння вірно користуватися граматичними категоріями роду та числа: п'ять ялинків, веселий дівчинка співає;
10. Невміння узгоджувати слова в реченні: Вова сидить стілець, Вова сидить на стілець;
11. Змішування свистячих та шиплячих: шишка-сиска, шелест-селешт;
12. змішування дзвінких та глухих: дощечка-тощечка, далекий-талекі, світловор, дзьобати-дзопати, хатка-гатка, гарбуз-харбуз, пригрівало-прихривало,язкрава;
13. Змішування сонорів Л-Р: балерина-барелина,школу-шкору;
14. Оптичне змішування букв, схожих за написанням: п-т,л-м,п-р,ш-и,б-д;
15. Змішування йотованих букв Я,Ю,Є,Ї з А,У,Е,І,Й: яма-яама, парус-паруй, полюють-польують.

Логопед ЦІТРО "Райдуга" Пивоварцева Н.В.
Категория: Мои статьи | Добавил: Ирина (28.10.2010)
Просмотров: 1300 | Теги: речь, радуга, дисграфики, мова, развитие, раннее, дети, логопед, райдуга | Рейтинг: 1.0/1
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]